TUPAMÖLKKYSÄÄNNÖT

Keilat on numeroitu 1 - 12. Heitin on nimeltään mölkky. Keilaa ei lueta kaatuneeksi, jos se nojaa vähänkin toiseen keilaan tai mölkkyyn. Heiton jälkeen kaatuneet keilat nostetaan pystyyn kaatumapaikalleen. Keilan mennessä kiinni kiinteään esineeseen, siirretään keilaa heittokapulan verran irti esteestä.

Heittotyyli on vapaa.

Kentän ohjeelliset mitat ovat leveys 2,5 m ja pituus 5 m heittokaaresta.

Heiton pistemäärä: Jos yksi keila kaatuu, niin heiton pistemäärä = keilan numero. Kun kaatuu useampia, niin heiton pistemäärä = kaadettujen lukumäärä.

Jos joukkue jää kolmella peräkkäisellä heittokierroksella ilman pisteitä, tuomitaan joukkue hävinneeksi peli 50 - 0. Peli päättyy, kun ensimmäinen joukkue saa tasan 50 pistettä. Jos pistemäärä menee yli 50, niin joukkue tippuu 25 pisteeseen.

Mölkkykaaren sivut asetetaan noin 90 asteen kulmaan ja siitä pitää poistua takakautta, jos heittäjä poistuu eteenpäin tai sivulle katsotaan heitto ohiheitoksi. (Jos joukkueella on 37 pistettä tai yli, yliastumisesta tippuu 25 pisteeseen)

Lisäys sääntöihin 28.1.2017 alkaen

Heittäminen väärällä vuorolla:

Jos joukkue/pelaaja heittää väärällä vuorolla, tuomitaan tulokseksi viiva.
Kuitenkin, jos pisteitä on 37 tai yli, tippuu joukkue/pelaaja 25:een.
Jos seuraava heitto on ehditty heittää, ei väärästä heittovuorosta rangaista.
Väärän heittovuoron jälkeen heittojärjestys palautetaan välittömästi oikeaksi.
Joukkueen/pelaajan tulee itse huolehtia heittovuorostaan.

Ottelu pelataan Tuoterenkaan virallisella mölkkypakalla. Pakka tehdään 1,5-2 metrin päähän heittopaikasta.

Kaksinpelissä aloittaja arvotaan ja arvonnan voittaja saa päättää kumpi joukkue aloittaa. Useamman joukkueen pelatessa aloittaja arvotaan ja seuraavan pelin
aloittaa toinen joukkue, jne. Eli jokainen joukkue aloittaa vuorollaan niin, että aloittaja siirtyy seuraavassa pelissä viimeiseksi.

Tasapisteissä sijoituksen ratkaisee: 1) Keskinäiset ottelut, 2) Keskinäisten ottelujen pelit, 3) Keskinäistenottelujen pikkupisteet, 4) Kaikkien ottelujen pelit, 5) Kaikkien ottelujen pikkupisteet, 6) Arpa

Mölkkyliitolla on oikeus tulkita ja muuttaa näitä sääntöjä.