MÖLKKYSÄÄNNÖT

Keilat on numeroitu 1 - 12. Heittokapula on nimeltään mölkky. Keilaa ei lueta kaatuneeksi, jos se nojaa vähänkin toiseen keilaan tai mölkkyyn. Heiton jälkeen kaatuneet keilat nostetaan pystyyn kaatumapaikalleen. Keilan mennessä kiinni kiinteään esineeseen, siirretään keilaa heittokapulan verran irti esteestä.

Heittotyyli on vapaa.

Heiton pistemäärä: Jos yksi keila kaatuu, niin heiton pistemäärä = keilan numero. Kun kaatuu useampia, niin heiton pistemäärä = kaadettujen lukumäärä.

Jos joukkue jää kolmella peräkkäisellä heittokierroksella ilman pisteitä, tuomitaan joukkue hävinneeksi erä 50 - 0. Peli päättyy, kun ensimmäinen joukkue saa tasan 50 pistettä. Jos erän pistemäärä menee yli 50, niin joukkue tippuu 25 pisteeseen.

Mölkkykaaren sivut asetetaan 45 asteen kulmaan.

Heittäminen (virheellisestä suorituksesta heitto tuomitaan yliastutuksi)

• Heitto tapahtuu mölkkaaren takaa ja heiton jälkeen poistutaan suoraan taaksepäin
  • Heittäjä tai heittokalikka ei saa koskea mölkkaareen.
  • Heittovuoro on käytetty, kun heittokapula koskettaa maata.

(Jos joukkueella on 37 pistettä tai yli, yliastumisesta tippuu 25 pisteeseen)

Lisäys sääntöihin 28.1.2017 alkaen

Heittäminen väärällä vuorolla:

Jos joukkue/pelaaja heittää väärällä vuorolla, tuomitaan tulokseksi viiva.
Kuitenkin, jos pisteitä on 37 tai yli, tippuu joukkue/pelaaja 25:een.
Jos seuraava heitto on ehditty heittää, ei väärästä heittovuorosta rangaista.
Väärän heittovuoron jälkeen heittojärjestys palautetaan välittömästi oikeaksi.
Joukkueen/pelaajan tulee itse huolehtia heittovuorostaan.

Keilat ovat pakassa määrätyssä numerojärjestyksessä:

Ottelu pelataan TacTic:in virallisella mölkkypakalla. Pakka tehdään 3-4 metrin päähän heittopaikasta. Virallisissa peleissä etäisyys on 3,5 m.

Pelijärjestys voi määräytyä monella tapaa. Esim. kaksinpelissä aloittaja arvotaan ja arvonnan voittaja saa päättää aloittajan, seuraavan erän aloittaa sitten toinen joukkue. Useamman joukkueen pelatessa yhdessä kaikki joukkueet aloittavat vuorollaan.

Tasapisteissä sijoituksen ratkaisee: 1) Keskinäiset ottelut, 2) Keskinäisten otteluiden erät, 3) Keskinäisten otteluiden pikkupisteet, 4) Kaikkien otteluiden erät, 5) Kaikkien ottelujen pikkupisteet, 6) Arpa. Tasapisteissä voi halutessaan myös turvautua Mölkoutiin, eli pikapeliin voittajasta. Eriä ja pikkupisteitä vertailtaessa tarkoitetaan ensin niiden erotusta, sitten tehtyjä määriä.

Mölkkyliitolla on oikeus tulkita ja muuttaa näitä sääntöjä.